Storyn bakom Simon

 

 

Våra liv ser idag inte ut som de gjorde för 10 år sedan – inte ens för bara två år sedan. Du, jag, vi, våra vänner och våra barn växer idag upp i ett industrisamhälle attackerde av smartare och smartare marknadsföring. Vi har sällan längre tillräckligt med disciplin att stå emot våra egna omedvetna beteenden – och den ekonomiska stressen vi känner kommer som en ovälkommen räkning på posten varje månad.

Vi har tappat bort vår inre kompass och lever i ett värdevakuum, där marknaden och företagen får oss att tro att materiella saker och produkter skapar vår identitet och vårat egenvärde. Vi har blivit hackade av smarta beteendevetare, marknadsföringsgenieer och forskare inom neuroscience på storföretagen som profiterar på oss genom försäljning av sina, för oss i många fall helt onödiga varor. Vi lever mitt i en omfattande global konsumtionshysteri – där det är lätt att tappa kontrollen.

Vi blippar våra kreditkort åt höger och vänster, våra virtuella och hårt ihoparbetade pengar lämnar våra digitala plånböcker snabbare än vinden. Vi är knappt medvetna om vart pengarna tar vägen och vår självdisciplin försvann ut genom fönstret i samma veva som vår bästa vän la upp senaste resan på instagram. Det är klart att vi också har förtjänat en spontanresa till London.

Samtidigt som vi får svårare och svårare att vara helt medvetna om våra beteenden och vi blir stressade över att det är en vecka kvar till nästa löning så konsumerar vi som om att vi hade 32 planeters naturresurser. Vår ekonomiska stress ökar och 72% av jordens befolkning känner stress på grund av sin ekonomi.

Det här är galenskaper. Tåget brinner och någon behöver dra i den stora nödbromsen. Nu. Vi har byggt bromsen – vi skapade Simon.

Nu behöver vi Din hjälp av dra i den tillsammans med oss.